1393-12-25 09:40
3407
3
11965
گلستان ما بررسی می کند:

همسویی عملکرد دادستان مرکز استان با مواضع اخیر رهبری در مورد محیط زیست / هلال نورانی تخریبهای تصرفات غیر مجاز از بندرگز تا مراوه تپه تداوم یابد

سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مورد جنگل خواری ، کوه خواری و تصرفات اراضی غیر مجاز نشان می دهد که عملکرد دادستان مرکز استان کاملا مورد تایید مقام معظم رهبری بوده و یک همسویی در محور بیانات ایشان با اقدامات انجام شده در استان وجود دارد.

به گزارش گلستان ما ؛ سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع فعالان محیط زیست و منابع طبیعی چنان مورد توجه اهالی این عرصه قرار گرفت که برخی از این فعالین با اذعان به اینکه اولین بار بود بطور کامل این سخنان را گوش کرده بودند ، ایشان را به عنوان بروز ترین سیاستمدار دنیا دریافتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش هایی از سخنان خود به صراحت گفتند :

**  این جنگلها را باید حفظ کرد. متأسّفانه این جنگلهای متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار می گیرد.

**  من تأکید میکنم اجازه ندهید به این جنگلها دست‌درازی بشود؛ بخشهای مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست تا بقیّه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه؛ همه‌ی اینها بهانه‌هایی می شوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند.

**  یک مسئله پدیده‌ی زمین‌خواری است. توقّع این بوده است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقّف بشود؛ اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست‌اندازی به زمینهای گوناگون اطراف شهر و حومه‌های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به‌نوبه‌ی خود تبدیل کنند به ثروت شخصی. 

** حالا بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده کوه‌خواری! بنده گاهی که میروم ارتفاعات شمال تهران و نگاه میکنم، انسان واقعاً خیلی متأسّف می شود.مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده‌کننده قاطعیّت به‌خرج بدهند؛ عُرضه باید به‌خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده‌چی با شیوه‌های مشخّص سوءاستفاده کند.

** یکی از کارهای اساسی «جرم‌انگاری» در قانون است؛ اینها را باید جرم دانست در قانون و این کسانی که این کارها را میکنند تعقیب قضائی کرد. صِرف اینکه بروند قلع بنا بکنند، کافی نیست؛ که آن را هم متأسّفانه در مواردی نمیکنند، کوتاهی میکنند.

** اگر خدای نکرده در داخل دستگاه‌ها کسانی هستند که کوتاهی میکنند، با آنها شدیدتر برخورد کنید ، جرم‌ انگاریِ تخریب محیط زیست. دستگاه قضائی و دستگاه‌های ضابط، و پیش از آنها قوانین مجلس، باید روی  این تکیه بکنند. البتّه قوانینی داریم و الان قوانین خوبی هست، منتها بازنگری لازم است؛ بایستی تخریب محیط زیست جرم محسوب بشود؛ به‌عنوان جرم بایستی تعقیب بشود نقش رسانه‌ی ملّی را هم نباید نادیده گرفت، بایستی حتماً رسانه‌ی ملّی نقش ایفا کند امّا مردم هم میتوانند کار کنند."

استان گلستان همواره در دسترس سودجویان بوده

با توجه در گفته های رهبر معظم انقلاب که چکیده آن را در سطور قبلی خواندیم براحتی متوجه خواهیم شد که بخش عظیمی از دغدغه ها و نگرانی ها به شمال کشور و استان گلستان ، جایی که ما در آن زندگی می کنیم بر می گردد .

استان گلستان با داشتن جنگل های انبوه و مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی همواره مورد طمع و دست درازی سودجویان بوده و در سالهای اخیر با ورود پولهای کثیف به این عرصه صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و جنگل های شمال وارد شد.

در برخی موارد قیمت ها آنقدر سرسام آور و نجومی شد که حتی کشاورزان نیز کشاورزی را رها کرده و به فکر فروش زمین خود افتادند و سرمایه داران سودجو نیز با خرید این زمین ها و تغییر کاربری آن ضربه بزرگی به محیط زندگی و کشاورزی استان گلستان که جزو رتبه های نخست کشور بود ، زدند .

کم کاری مدیران دولتی در گلستان

متاسفانه مدیران ادارات دولتی چون جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و شرکتهایی چون برق ، آب و فاضلاب و گاز و ... نیز در این مورد کوتاهی ها  داشتند و اگر در دادن مجوز و امکانات به سودجویان کمی سختگیری می شد امروز شاهد این حجم از تخریب های محیط زیستی و منابع طبیعی و اراضی کشاورزی نبودیم .

انتخاب دادستان جدید گرگان اتفاقی خوب

اما یک اتفاق خوب در سال 93 در استان گلستان افتاد و آن انتخاب دادستان جدید مرکز استان گلستان یعنی حجت الاسلام والمسلمین حقی بود که در اولین مصاحبه خود همزمان با معارفه خود اعلام کرد که یکی از برنامه های اصلی اش مبارزه با زمین خواری و تصرفات غیر مجاز اراضی ملی و تخریب ساخت و ساز های غیر مجاز است .

در ابتدا برخی صاحب نظران و البته برخی زمین خواران این سخن دادستان جدید را یک هیجان مقطعی دانسته و آن را گذرا و نمایشی برای جلب نظر قوه قضاییه توصیف کردند اما گذر زمان و موج تخریب های تصرفات غیر مجاز و قاطعیت در این کار ، نشان داد که دادستان عزم جدی در این زمینه دارد و مواضع ایشان بارها توسط مقامات قوه قضاییه از جمله دادستان کل کشور ، معاون اول قوه و رئیس سازمان بازرسی کشور در سفرهایی متعددی که به استان داشتند،  مورد تایید قرار گرفت.

عملکرد حجت الاسلام حقی در بدنه مردمی نیز صدا کرد و مردم استان و مخصوصا گرگان مرکز استان که یک چهارم جمعیت گلستان را در خود جای داده از این اقدامات شادمان و تداوم آن را خواستار شدند ، این میزان رضایت به حدی بود که وقتی دادستان در برنامه رودرو شبکه گلستان پیرامون موضوع زمین خواری و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز صبحت می کرد برای اولین بار بیش از 800 پیامک به این برنامه ارسال شد که اکثریت آنها از اقدامات دادستان حمایت کردند .

کارشکنی متخلفین و برخی مدیران کم کار

اما در این میان اصحاب زر و زور و تزویر که از همان ابتدا حضور چنین شخصیتی را در استان به ضرر منافع خود می دیدند با روش های مختلف کارشکنی می کردند و گاها حتی در لباس دوست در کنار ایشان قرار گرفته و در قالب توصیه های دوستانه سعی می کردند روند رو به رشد افزایش اعتماد عمومی و مسیر درست رو به جلو را خدشه دار کنند.

در همین مدت 6 ماهه عملکرد دادستان جدید مشخص شد که چه مدیرانی و چه دستگاههایی در این سالها واقعا کم کاری و اگر واقعا محاکمه قضایی صورت بگیرد واقعا خیانت کردند و در جاهایی که می توانستند جلوی سوء استفاده را بگیرند یا غفلت کرده و یا همراهی کرده و امکانات دادند و این صدمات جبران ناپذیر را بر پیکره جمهوری اسلامی وارد کردند .

اگر مدیران استانی فقط به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و متخلف را در زمان کم به دستگاه قضایی معرفی کنند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد و از بسیاری از هزینه ها که برای ساخت این ویلاها و ساختمان ها شده ، جلوگیری می شود و به تبع حواشی ایجاد شده نیز کمتر خواهد بود ، پس بخشی از این همه دغدغه و نگرانی به مدیران ادارات بر می گردد که بعضا کم کاری یا غفلت می کنند.

دوستی های خاله خرسه برخی از این مدیران مرکز استان تا جایی بود که همزمان با سفر رئیس جمهور یکی از مسئولین شهر به دادستان توصیه کرد که همزمان با سفر از موج تخریب ها بکاهد در حالی این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند و یقین داریم که حتی رئیس جمهور هم موافق محاکمه متخلف و برخورد با افراد سودجوست .

همسویی عملکرد دادستان گلستان با مواضع اخیر رهبری

سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مورد پدیده جنگل خواری ، کوه خواری و تصرفات اراضی غیر مجاز نشان می دهد که عملکرد دادستان مرکز استان گلستان کاملا مورد تایید مقام معظم رهبری نیز هست و مترادف بودن محورهای بیان شده معظم له با اقدامات انجام شده داستانی نشان می دهد که بقیه دستگاهها و مدیران باید با این رویه خود را تنظیم کنند.

البته شاهدیم که بعد از سخنرانی حضرت آقا ، تعدادی از مدیران که تاکنون برخی اقدامات دستگاه قضا در استان در مورد تخریب های غیر مجاز را مورد نقد قرار می دادند ، متوجه اشتباه خود شده و مجددا در روند حمایت از این اقدامات دادستانی قرار گرفته اند حال چقدر باطنی و یا ظاهری باید منتظر ماند و دید در ادامه کار اوضاع به چه صورت رقم خواهد خورد.

امیدواریم این زنجیره تخریبهای تصرفات غیر مجاز که امروز از نوکنده و بندرگز تا مراوه تپه را دربر گرفته و مانند یک هلال نورانی بر پیکره اعتماد عمومی می درخشد تداوم داشته باشد و مدیران نیز با جدیت و دلسوزی برای مردم و انقلاب و اسلام پای کار باشند و در مقابل وعده های رنگین زود سست نشوند .

عماد   محمد رضا پور

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سعید جبلی

بنظرم برخی مدیران زیادی در حاشیه امنیت هستند و کسی با آنها کاری ندارد .در سالهای گذشته این همه ساخت وساز غیر مجاز شد کسی ککش نگزید .من شنیدم این دادستان جدید چند تا از این مدیران را بدجوری بازخواست کرده که چرا این کم کاریها را داشته اند .امیدوارم مدیران با توجه به حقوقی که می گیرند وشهرت و مشروعیتی که نظام اسلامی و مردم به آنها می دهند کمی جدی باشند و وظیفه خود را به درستی انجام دهند و در مقابل هر وعده ای نلغزند که همه چیز این دنیا نیست.

0
0
پاسخ
1393-12-25 07:17
ینقاقی

سلام اقدامات اخیر در حفظ منابع ملی قابل ستایش است.اما نکته جالب این است که مسئولین منابع طبیعی و مسئولین ق شهرستان گالیکش خلاف جریان آب دارن شنا میکنن.بطور اخص میتوان به نصب سازهای بتنی زرد رنگ در حاشیه معابر و اماکن دولتی که از قضا با دیوارکشی از مراتع جدا شده اند.میتوان اشاره کرد.این در حالی است که هیچ سازه بتنی در مجاورت زمینهای کشاورزی و مسکونی که هر روز و بطور دائم در حالی تصرفی قسمتی از مراتع این روستا هستند نصب شده.از دادستان محترم استان عاجزانه تقاضای رسیدگی داریم

0
0
پاسخ
1393-12-25 19:56

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.